Tuesday, July 2, 2013

Gambar 5 AKUARIUM yang paling terkenal didunia

Gambar 5 AKUARIUM yang paling terkenal didunia
1.  The Georgia Aquarium adalah akuarium yang paling besar didunia
bertempat di Atlanta, USA.

Jumlah air akuarium yang hebat ini adalah kira-kira 31 ribu meter padu, dan di dalamnya terdapat lebih 120,000 pameran hidup milik lima ratus spesis hidupan air. Haiwan terbesar akuarium ini ialah beluga paus , serta beberapa spesies ikan lumba-lumba,dan  jerung paus.

2. Sydney Aquarium

Akuarium merupakan salah satu daripada tarikan utama di Australia. Terdapat kira-kira tujuh ratus spesis haiwan.Pelawat dapat melihat kehidupan jerung yang hidup di dalam akuarium "Ocean Open".

3. Dubai Aquarium & Discovery Center

Bahagian pusat ini adalah akuarium besar dengan kapasiti kira-kira 33 ribu spesies ikan dan haiwan marin yang lebih daripada lapan puluh lima spesies.Terdapat beberapa spesis jerung termasuk jerung gergasi.Akuarium ini terkenal didalam  "Guinness Book of Records" pemandangan cermin akuarium yang terbesar didunia kira-kira 273 meter persegi, dan ia menampung beribu-ribu tan air.Dan dikenali sebagai akuarium tertutup terbesar di dunia.

4. Oceanário de Lisboa bertempat di Lisbon, Portugal

Ini adalah akuarium terbesar di Eropah, kerana ia dicipta oleh pereka Amerika. Oceanarium terdiri daripada lima akuarium kaca gergasi, setiap yang menyerupai habitat di Pasifik, Atlantik, India, Artik, Artik (atau Selatan). Oleh kerana itu, pengunjung boleh mempelajari tentang kehidupan lautan dunia, dan dapat melihat dengan jelas penduduk perairan lautan.seperti Jerung, pari, barakuda, tuna, belut Moray dan sebagainya.

5. The Okinawa Churaumi Aquarium (Tyuraumi)Jepun.

.Sebelum pembinaan akuarium di Atlanta Tyuraumi adalah akuarium yang terbesar di dunia. Seaquarium mempunyai empat tingkat dan direka untuk dapat memaparkan sepenuhnya kehidupan pulau-pulau Jepun

No comments:

Post a Comment