Monday, August 5, 2013

Obor-obor Yang Menenggelamkan Kapal Nelayan ( Video ).


Obor-obor Nomura adalah obor-obor Jepun yang sangat besar. Obor-obor ini dalam kelas saiz yang sama seperti obor-obor surai singa, cnidarian terbesar di dunia. Diameter obor-obor ini sedikit lebih besar dari ketinggian rata-rata lelaki dewasa.

Ia tumbuh 2 meter (6 kaki 7 inci) dengan diameter dan beratnya mencapai 220 kg (sekitar 450 pound), ubur-ubur Nomura tinggal terutama di perairan antara China dan Jepun, terutama di Laut Kuning dan Laut China Timur.

Obor-obor Nomura ditemui di laut Jepun dari 2005 sampai ke saat ini. Serangan yang dibawa oleh makhluk ini telah mengganggu industri penangkapan ikan di dan menggangu sistem rantaian ekosistem.

Sebuah bot nelayan seberat 10 tan telah tenggelam akibat obor-obor raksasa dari Jepun timur. Sumber mengatakan tiga orang nelayan cuba mengangkat pukat yang menangkap puluhan obor-obor itu. Namun anak-anak kapal penangkap ikan itu terhumban ke laut apabila kapal jatuh, tiga orang berjaya diselamatkan.

Berat setiap obor-obor berbisa ini mapu mencapai sehingga 200 kg, dan perairan sekitar Jepun, telah dibanjiri dengan obor-obor ini. Para saintis percaya, keadaan cuaca dan air untuk pertumbuhan pantai China itu sangat ideal untuk ubur-ubur dalam beberapa bulan terakhir.




No comments:

Post a Comment